Skip to main content

Zημιογόνα η καθυστέρηση στο «άνοιγμα» του φυσικού αερίου

Η καθυστέρηση της Ελλάδας να απελευθερώσει την αγορά φυσικού αερίου έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο στους καταναλωτές όσο και στις επιχειρήσεις, όπως επισημάνθηκε κατά τον 4ο Ενεργειακό Διάλογο ΝΑ Ευρώ
Παρά τα μικρά βήματα που έχουν γίνει, η καθυστέρηση της Ελλάδας να ενσωματώσει επιτυχώς τις κοινοτικές οδηγίες για απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου παραμένει μεγάλη, έχοντας αρνητικές επιπτώσεις τόσο για τους καταναλωτές, όσο και για τις επιχειρήσεις του χώρου.

Το παραπάνω συμπέρασμα εξάγεται από όσα τόνισε η εκπρόσωπος της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Χρυσούλα Αργυρίου, μιλώντας στον 4ο Ενεργειακό Διάλογο ΝΑ Ευρώπης, στη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με την κα Αργυρίου, η απελευθέρωση της εν λόγω αγοράς θα είχε ευεργετικές συνέπειες, καθώς θα μειώνονταν αισθητά η τιμή του φυσικού αερίου για τους καταναλωτές, θα δημιουργούνταν νέες θέσεις εργασίας, αλλά και θα δίνονταν μια ώθηση στην ανάπτυξη. Ωστόσο, όπως η ίδια υπογράμμισε, παρά την προθυμία της χώρας μας να μετατραπεί σε έναν ενεργειακό κόμβο, έχει πολύ δρόμο να διανύσει, προκειμένου να επιτευχθεί το «άνοιγμα» της αγοράς.

Εξάλλου, τα οφέλη από την απελευθέρωση της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου ανέλυσε και ο εκτελεστικός διευθυντής και επικεφαλής του τμήματος φυσικού αερίου της Mytilineos Holdings, Παναγιώτης Κανελλόπουλος.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Κανελλόπουλο τα οφέλη θα ήταν τα εξής:

α) Ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού.
β) Ένα θετικό μήνυμα προς τις διεθνείς αγορές ότι η Ελλάδα προχωρεί με όλες τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις.
γ) Η ενίσχυση του ανταγωνισμού θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών του φυσικού αερίου και, κατά συνέπεια, σε μείωση των ενεργειακών δαπανών της που καταναλώνουν βιομηχανίες που με τη σειρά τους οδηγούν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
δ) Φθηνότερο φυσικό αέριο στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα οδηγήσει ενδεχομένως στη μείωση των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος.
ε) Μείωση του κόστους για τους εμπορικούς καταναλωτές και τα νοικοκυριά.
στ) Ενίσχυση της διείσδυσης των πιο φιλικών προς το περιβάλλον ορυκτών καυσίμων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο ίδιος, η εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου στην Ελλάδα είναι ελάχιστη, με τις εισαγωγές να αντιπροσωπεύουν περίπου το 99% της εγχώριας ζήτησης.

Όπως σημείωσε, η  Ελλάδα επιδιώκει μια αποτελεσματική πολιτική διαφοροποίησης έτσι σημαντικά, μειώνοντας την εξάρτησή της από μεγαλύτερος εισαγωγέας του. Σε αυτή την κατεύθυνση, ενώ το 2005 οι ρωσικές εισαγωγές αντιπροσώπευαν το 84,2%, το 2008 οι ελληνικές εισαγωγές από τη Ρωσία κάλυψαν το 66,3% της ζήτησης. Το 10,4% διοχετεύονται στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω του αγωγού ITG (διασύνδεσης Τουρκία-Ελλάδα) και το υπόλοιπο μερίδιο των εισαγωγών προέρχεται από LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο).

Εντούτοις, παρά το μεγάλο ποσοστό ζήτησης που καλύπτει το LNG, ο μόνος ενεργός τερματικός σταθμός είναι αυτός της Ρεβυθούσας, ιδιοκτησίας ΔΕΣΦΑ, πραγματικής χωρητικότητας 4,3 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων το χρόνο. Όμως και πάλι, μόνο το 20-25% των τεχνικών του δυνατοτήτων χρησιμοποιείται.

Πάντως τόνισε ότι υπάρχουν πλάνα για δημιουργία δύο ακόμα τερματικών σταθμών, ενός στην Κορακιά της Κρήτης από τη ΔΕΣΦΑ και τη ΔΕΗ, καθώς και ενός στη βορειοανατολική Ελλάδα, από τη ΔΕΠΑ. Ταυτόχρονα υπάρχουν σχέδια και για δημιουργία πλωτών εγκαταστάσεων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης.

Σε αυτό το σημείο ο κ. Κανελλόπουλος έκανε αναφορά στα προβλήματα που αντιμετώπισε τον περασμένο Δεκέμβριο η Mytilineos Holdings, προσπαθώντας να μεταφέρει το πρώτο ιδιόκτητο φορτίο LNG στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας, αλλά και στην επιτυχή δεύτερη προσπάθεια του Μαΐου. Επίσης αναφέρθηκε και στη στρατηγική συνεργασία με τη Motor Oil Hellas, η οποία προβλέπει να προμηθεύονται φυσικό αέριο για δική τους κατανάλωση, αλλά και για πωλήσεις χονδρικής, μέσω μιας κοινής επιχείρησης 50/50.

Παράλληλα, το στέλεχος της  Mytilineos Holdings προχώρησε και σε μια ανάλυση της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου, τονίζοντας ότι από το 1997 μέχρι το 2008 η ζήτηση αυξήθηκε κατά 500%, ενώ το 2009 σημειώθηκε μείωση της τάξης του 15%, λόγω της οικονομικής κρίσης.

Σημειώνει, ωστόσο, ότι η ζήτηση φυσικού αερίου είναι ανελαστική, λόγω των κινήσεων από τις μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού για «παροπλισμό» του πετρελαίου και του ορυκτού άνθρακα, μια διαδικασία που όπως εκτιμά θα κορυφωθεί τα επόμενα 5-10 χρόνια. «Το πετρέλαιο εξακολουθεί να αντιστοιχεί περίπου στο 16% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, εντούτοις η χρησιμοποίηση του πετρελαίου στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας θα καταργηθεί σταδιακά εντελώς μέχρι το 2013», ανέφερε σχετικά.

Σχετικά με τη σύνθεση της ζήτησης φυσικού αερίου στη χώρα μας επεσήμανε ότι αυτή είναι κυρίως από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και ανέρχονταν το 2008 στο 71,7% της κατανάλωσης, ποσοστό που είναι από τα υψηλότερα στην ΕΕ-27. Την ίδια χρονιά οι Βιομηχανικοί και Εμπορικοί καταναλωτές αντιπροσώπευαν το 22% της ζήτησης, ενώ τα νοικοκυριά αντιπροσωπεύουν μόλις το 6% της τελικής κατανάλωσης. Είναι αξιοσημείωτο, ωστόσο, ότι η ζήτηση στον τομέα των νοικοκυριών σχεδόν τριπλασιάστηκε την περίοδο 2005-2008.

Καταλήγοντας, ο κ. Κανελλόπουλος ανέλυσε και τα επόμενα βήματα του ομίλου, υποστηρίζοντας ότι η  στρατηγική τοποθέτησή του εστιάζεται στην ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στον τομέα της ενέργειας, αλλά και στη δημιουργία της μεγαλύτερης ανεξάρτητης εγκατεστημένης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα, μέσα από ένα ισορροπημένο χαρτοφυλάκιο επενδύσεων σε θερμικές και ανανεώσιμες πηγές.

Οι δραστηριότητες της εταιρίας περιλαμβάνουν α) την κατασκευή, ανάπτυξη και λειτουργία θερμικών σταθμών ενέργειας, β) των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (αιολική, υδροηλεκτρική ενέργεια και φωτοβολταϊκά πάρκα), γ) την εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και δ) την εμπορία εκπεμπόμενων ρύπων (CO2).

Η συνολική εγκατεστημένη ισχύς του ομίλου αναμένεται να φθάσει τα 1,2 GW έως τα μέσα του 2011. Ήδη βρίσκεται σε λειτουργία εργοστάσιο CHP στη Βοιωτία, με εγκατεστημένη ισχύ 334 MW. Παράλληλα, αλλό εργοστάσιο CCGT στη Βοιωτία, με εγκατεστημένη ισχύ 444 MW θα ξεκινήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Τέλος, η Κόρινθος Power, μια joint venture επιχείρηση με Motor Oil και με εγκατεστημένη ισχύ 437 MW, αναμένεται να ξεκινήσει και αυτό τη λειτουργία του από τα μέσα του 2011. Η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου και από τις τρεις μονάδες θα ανέλθει στα 1,2  δισεκατομμύρια

Τέλος, ο όμιλος Μυτιληναίος και η Motor Oil θα προσπαθήσουν να αξιοποιήσουν την επιτυχή έναρξη της ελληνικής αγοράς Φυσικού Αερίου και να συνεχίσουν τις επιτυχημένες πρωτοβουλίες για να διεισδύσουν ακόμη περισσότερο στην αγορά φυσικού αερίου. Υπό εξέταση είναι και ένας αριθμός επενδυτικών επιλογών, όπως FSRU.

ZENITH