Skip to main content

Ζούμε... από τα έτοιμα

Περίπου δυο στους δέκα Θεσσαλονικείς «τραβούν από τα έτοιμα» για να αντεπεξέλθουν στις καθημερινές τους ανάγκες, σύμφωνα με την εξαμηνιαία έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΕΒΕΘ για το νομό Θεσσαλονίκη
Στα… έτοιμα από αποταμιεύσεις προηγούμενων ετών και στον τραπεζικό δανεισμό προσφεύγουν όλο και περισσότερα νοικοκυριά από το νομό της Θεσσαλονίκης, για να τα «φέρουν βόλτα» στη δύσκολη καθημερινότητα που έχει διαμορφώσει η κρίση στον οικονομικό τομέα. Την ίδια στιγμή περιορίζεται δραστικά ο αριθμός εκείνων που έχουν τη δυνατότητα να «βάλουν κάτι στην άκρη», μειώνονται όσοι δηλώνουν πως προτίθενται να προβούν σε κάποιες σημαντικές αγορές, ενώ εν γένει η καταναλωτική εμπιστοσύνη δείχνει να καταρρέει.

Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από το «Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ», την εξαμηνιαία έρευνα οικονομικής συγκυρίας για το νομό Θεσσαλονίκης, που παρουσιάστηκε από τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου, κ. Δημήτρη Μπακατσέλο, και στελέχη της εταιρίας δημοσκοπήσεων Palmos Analysis που τη διενήργησε σε δείγμα 800 επιχειρήσεων και 700 νοικοκυριών.

Από την ανάλυση των στατιστικών ευρημάτων προκύπτει ότι όσο περνά ο καιρός διευρύνεται η κατηγορία νοικοκυριών που χάνει αγοραστική δύναμη, με το σχετικό δείκτη μάλιστα να υπερδιπλασιάζεται, φθάνοντας στο -15 το Μάρτιο του 2010, έναντι -7 το Σεπτέμβριο του 2009. Είναι ενδεικτικό ότι το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν πως «τραβούν από τα έτοιμα», για να αντεπεξέλθουν στις καθημερινές τους ανάγκες, ανέρχεται στο 18%, έναντι 14% πριν έξι μήνες, ενώ όσοι χρεώνονται περισσότερο για να καλύψουν τα προς το ζην τους, διαμορφώνεται πλέον στο 16% από το 13% το Σεπτέμβριο πέρυσι. Στο 49%, αντίστοιχα, παραμένει το ποσοστό όσων υποστηρίζουν ότι «τα φέρνουν ίσα - ίσα», ενώ υπάρχει ένα 1% (από 3%) που λέει ότι αποταμιεύει πολύ και ένα 16% (από 20%) που αποταμιεύει λίγο.

Τα νοικοκυριά αναφέρουν ακόμη ότι η περίοδος που διανύουμε δεν αξιολογείται ως καλή εποχή για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών, εκφράζουν φόβους ότι οι τιμές θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο στο επόμενο διάστημα, ότι θα κάνει άλμα η ανεργία και πως θα δοκιμαστεί περαιτέρω ο τομέας της οικοδομής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι καταναλωτές στο νομό Θεσσαλονίκης εμφανί­ζο­νται πλέον πιο απαισιόδοξοι σε σχέση με τον εθνικό μέσο όρο, καθώς ο δεί­κτης κατανα­λω­τικής ε­μπι­­στο­­σύνης στο νομό διαμορφώνεται στις -61 μονάδες, ενώ ο αντί­στοι­χος Εθνι­κός δείκτης διαμορφώνεται στις -57 μο­­νά­δες και ο δείκτης της Ευρωπαϊκής Έ­νωσης δι­α­μορ­φώνεται στις -14 μο­νά­δες, κα­­τά το μήνα Μάρτιο 2010. Οι καταναλωτές του νομού Θεσσαλονίκης αναφέρουν ραγδαία επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης και απαισιοδοξία για την πε­ραι­τέρω εξέλιξή της, καθώς και σταθερή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας και απαισιοδοξία για το μέλλον.

ZENITH